Öland blir sig aldrig likt igen.

Ska försöka rescensera midsommarhelgen så gott jag kan...

Fredag:

Tanken var att vi skulle rulla ut ur staden prick klockan 8, men så blev såklart inte fallet. Blev väl närmare 9 innan vi kom iväg. Nåväl, jag slapp till min stora glädje köra någon av sträckorna ner så det blev ju till att korka upp en Astrakan såfort jag fått glädjebeskedet. Äntligen igång.
Vi lyckades väl köra iallafall 5-10 mil innan det smäller till som fan i dörren bredvid Klabbe, ena sidorutan hade ramlat ned i dörren så det blev till att stanna på första bästa busshållplats för att försöka förankra rutan något sånär, annars skulle vi nog fått nackspärr deluxe allihop, men det var lugnt, Ratte hade ju såklart tagit med sig eltejp av någon anledning. Så det löste sig efter att plockat bort halva inredningen i dörren.
Timmarna går och det blir dax för pitstop på donken i Norrköping, vi var nog precis dom gästerna dom inte ville ha en Lördagmorgon, men efter lite lagom mycket trakasserier så var vi mätta och belåtna.

Ah, framme i Kalmar, nu började det närma sig och då kom såklart det klassiska midsommar vädret också. Det började såklart ösregna, men det rubbade inte vårat humör. Tvärtom, vi hade ju en megafon och efter lite snurrande i centrala Kalmar hade vi nog retat upp både en och annan. Ramsor som "alla är släkt med alla i Kalmar" och "inavel är poppis i Kalmar" duggade tätt ur våran megafon.
Det blev dax att inhandla midsommarmaten så vi valde med omsorg ut en stackars ICA-Närabutik någonstans i närheten av Ölandsbron, handlandet förflöt hyfsat smärtfritt förutom några kastade potatiser och ett ägg som råkade gå sönder i Henkes hand.

Vi fortsatte rulla över Ölandsbron och vidare upp mot Köpingsvik, där vi hade tänkt tillbringa helgen. Men i takt med att regnet öste ner så blev suget efter att ligga på en drängcamping i leran mindre och mindre. Men det löstes ganska lätt med ett par snabba telefonsamtal och vips hade vi kirrat en stuga på en ganska stor camping/stugby vid namn Ekerum någon mil söderut.

9 personer i en stuga gjord för 4 men det kändes faktiskt inte trångt på något sätt.
Nåväl, midsommaraftonen fortsatte som den brukar göra, vi partajade med våra enormt grymma grannar som var ett gäng från Gotland/Linköping, ett gäng med tyskar som jag lärde köra varenda VIK-ramsa som existerar såpass bra att dom fortfarande kunde dom utantill på Söndagsmorgonen, samt två barnfamiljer som faktiskt var rätt coola.

Jag, Jeppe och Ratten ville dock dra in till Borgholm och parta loss, sagt och gjort, vi fick tag på en taxi som körde oss till riktigt bra pris. Väl framme upptäcker vi att kön är väldigt lång till strandklubben som ska vara det hetaste och vi börjar genast söka efter alternativa vägar in vilket leder oss till taket på byggnaden. Det gick sådär. Vi fick snart en vakt efter oss, men det var lugnt, vi frågade helt enkelt bara efter vägen till Harrys och han pekade och visade oss, att vi hade klättrat upp taket spelade tydligen ingen större roll.

Fortsätter in på någon annan pub där man såklart bestället en Long Island det första man gör och efter det är mina minnen ganska så svaga, jag vet att vi åker svarttaxi hem men han måste ha tagit genvägen via Gotland för det tog helt sjukt lång tid.

Lördag:

Vaknar pigg som en lärka kl. 09:00 och är otroligt inte bakfull alls, det verkar faktiskt ingen av oss vara. Inte märkbart iaf. Nu är det riktigt vackert väder och vi startar dagen med att shakea loss lite vid frukostbordet till ett morgonrave.

Som sagt, vädret är toppen och vi ger oss snart av för lite turistande. Första anhalten får bli Sollidens slott, vi frågade lite löst folk om det var sant att Madde solade naken därinne men vi får mest leenden till svar. Vi måste alltså utforska själva. Ratte glider in först på pressleget och jag plankar in lite fint. Väl därinne syns inte röken av varken Madde eller Carl-Philip så jag snackar lite skit med en vakt och glider därifrån efter att ha ollat kungens gräsmatta lite fint.

Jag och Jeppe glider ut och tar en glass i solskenet medans dom andra glider in i parken. Allt är frid och fröjd tills det glider fram en lirare som verkligen exakt ser ut som urtypen av en tysk turist, "jag är polis säger han", jag lyckas få fram ett "ööh, vadå?" innan säkerhetspolisleget åker fram. Jahapp, vad är det nu då tänker man, det visade sig att vakterna inne vid slottet hade blivit lite oroliga för våra walkietalkies och slagit larm. Han tar mitt körkort och går iväg och ringer. Tanken slår mig efter en stund att det bara var 2 veckor sen jag blev tagen med en polisskjorta inne på BMB och att det kanske är lite sådär att gå runt och leka polis inne på Solliden någon vecka senare? Men det var lugnt, han bad oss bara att inte leka mer med dom där inne för att det drog lite onödig uppmärksamhet, hehe.

Vi glider tillbaka ut till parkeringen där korna verkar få ströva fritt vid sidan av vägen, dom måste vi ju leka med tänker vi och glider fram och klappar dom lite. Dock blev denna kviga mindre nöjd av att jag pillade lite på spenen så jag får en välriktad kospark på smalbenet. Det kändes sådär men var förmodligen rätt åt mig.

Vi glider in till Borgholm och glassar runt i solskenet, jag och Ratte får för oss att leka den gamliga klassiska leken "radiostyrd" som Filip & Fredrik körde i "Ursäkta röran" vi bygger om. Vilket går ut på att man går på varsin sida av gatan och lyder kommandon från den andra. Ganska kul faktiskt. Fick en del kramar av söta tjejer iaf. :D

Nåväl, dags att återvända till stugbyn och det blir dags för lite bad och minigolf samt hoppande på studsmatta. Helt störd vad kul det är med hopptält. Minigolfen gick väl sådär, har för mig att Jeppe vann och Ratte kom sist, jag kom väl trea eller nåt. På vägen ut från minigolfbanan hittar Ratte en trampbil åt mig, vilken jag lånar en stund och åker runt inne på mataffären med, dock var den ganska svårstyrd så jag höll på välta både chipshyllorna samt vykortsställningen.

Well, kvällen fortsätter i rask takt, det blir dags för att grilla igen och vi sitter lugnt och stilla och avnjuter våran middag tills Henke får för sig att sprätta potatissallad på mig, det slutar i ett enormt matkrig och Linda får spola av oss med vattenslangen. Efter det får jag för mig att jag ska bjuda grannarna på en "korv med bröd" med extra räksallad. Och vad det är kan ni nog gissa er till om ni känner mig rätt.

Nu börjar minnena bli lite diffusa men vi festar väl på rätt bra med tyskarna och gotlänningarna och drar till slut iväg till den lokala puben för campingen, mina förhoppningar var väl lite sådär men det visade sig att det var ett sjujäkla drag där och vi röjde på som vanligt. Men allting har ett slut och det är dags att knalla hem i natten, av någon anledning får vi sällskap av ett gäng vakter som var mer intresserade av att ragga på tjejer än att göra sitt jobb vilket leder till att jag får ett guldläge att sno deras golfbil. Tänkt och gjort och jag tog den och körde en liten runda men dom verkade faktiskt inte bry sig nämnvärt. Dom följde faktiskt med hela vägen till stugan där vi satt och trackade deras kåta vakthund som var mer intresserad att jucka på Oskar än att agera vakthund. Sådan husse sådan hund som någon sa i bilen hem sen.

Kvällen avslutades med en sedvanlig streaking av mig och Linda runt campingen där jag även hittade en glassgubbe att tillbringa natten med, i brist på annat fick han duga för natten.
Glömde visst att räkna av så att alla var inne i stugan för natten så jag råkade låsa ut Ratten, men det var lugnt, han klättrade in genom ett minimalt fönster och ramlade ner i Fridas säng. Hon vaknade dock inte ens.

Söndag:

Well, det blir Söndag och dags att packa ihop och dra. Tror det eller ej men vi lyckades faktiskt få stugan att se ut som ny igen, mycket tack vare vattenslangen. :)

Jobbig resa hem blev det sen, min frisedel från körning på vägen ner hade sin baksida och jag  fick köra hela vägen från Kalmar och hem, men det var ganska skoj ändå eftersom Jeppe körde andra bilen så det blev lite halvrace hela vägen hem. Många idiotomkörningar blev det. En kul anekdot som är värd att nämnas är grabbarna vi träffade vi matrasten som ville vara med och racea, det sista jag hörde från dom var "men ni ser ju helt jävla galna ut", det bar sig inte bättre än att dom var avhängda efter typ 2 kilometer.

Jaja, hem kom vi iaf och jag är fortfarande sliten som ett djur, men stort tack till Linda, Ratte, Oskar, Henke, Jeppe, Frida och Kattis och Klabbe för en helt enormt rolig helg!

Bilderna kommer upp på grymmast.net senare såfort Rattes burk är tillbaka från reparation, men sålänge kan ni spana in Lindas blogg på http://www.bakfull.info för ett litet urval av bilder. :D


Kommentarer
Postat av: Håkan (Linköping)

Nämen tjenare!
Jag ska börja denna kommentar med att berömma dig för ditt alldeles utmärkta val av stilmall till bloggen. Galet snygg! ;)
Det verkar som om vi båda har lite problem att sortera in allting som hände den föregångna helgen! =)
Jag tänkte bara säga hej och meddela att jag har uppdaterat min blogg med lite minnen från öland.
MVH
Håkan från Linköping

2007-06-27 @ 12:04:41
URL: http://nemza.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0